Sök:

Sökresultat:

96 Uppsatser om Bibliotekets värdegrund - Sida 1 av 7

VÀrdegrund och Employer Branding : En kvantitativ studie pÄ IKEA Karlstad

Syftet med uppsatsen var att underso?ka relationen va?rdegrund och Employer Branding och dess pa?verkan pa? de ansta?llda inom en organisation. Tre fra?gesta?llningar formulerades inom ramen av syftet. Dessa tre fra?gesta?llningar var; Hur pa?verkar ett aktivt Employer Branding ansta?lldas identifikation med en organisations va?rdegrund, Hur upplever ansta?llda sina chefers fo?rmedlade va?rdegrund och I hur stor utstra?ckning fo?renklar va?rdegrunden ansta?lldas dagliga beslutsfattande.

Den mÄngkulturella skolan och vÀrdegrunden- en vÀrdekoflikt?

SammanfattningNyckelbegrepp: Ma?ngkultur, va?rdegrund, va?rdekonflikt.Syftet med examensarbetet a?r att med utga?ngspunkt i en diskussion om skolans va?rdegrund belysa och underso?ka hur la?rare resonerar och fo?rha?ller sig till den va?rdekonflikt som kan uppsta? mellan att va?rna om de icke fo?rhandlingsbara va?rdena som anges i styrdokumenten samtidigt som skolan ska respektera och bevara kulturell ma?ngfald. Fo?r att besvara syftet har vi anva?nt oss av fo?ljande fra?gesta?llningar: Hur uppfattar och resonerar la?rare kring ma?ngkultur och pluralism? Hur uppfattar och resonerar la?rare kring va?rdegrundsuppdraget? Hur resonerar la?rare kring de va?rdekonflikter som kan uppsta? utifra?n skolans gemensamma va?rdegrund?Examensarbetet tar sin utga?ngspunkt i ett postmodernistiskt och interkulturellt perspektiv pa? la?rande. Uppsatsen inleds med en historisk redogo?relse fo?r hur skolans roll som norm och va?rdefo?rmedlare har fo?ra?ndrats o?ver tid.

En grund va?rd att sta? pa?? : Bikupan AB och Fo?rsvarsmaktens va?rdegrundsarbete mellan 2004-2009

2004 pa?bo?rjades ett projekt inom Fo?rsvarsmakten, vilket syftade till att ta fram och implementera en gemensam va?rdegrund fo?r hela organisationen. Ansvariga fo?r projektet blev konsultfo?retaget Bikupan AB. Under de 6 a?r som Bikupan var ansvariga fo?r va?rdegrundsarbetet genomfo?rdes en ma?ngd medarbetarunderso?kningar och intervjustudier, i syfte att lyfta fram de va?rderingar och tankar som fanns hos de ansta?llda inom Fo?rsvarsmakten.Denna studie lyfter fram vad som egentligen gjordes under va?rdegrundsarbetet.

UtvĂ€rdering av öppettiderna vid Ånge folkbibliotek

Syftet med utvĂ€rderingen Ă€r att den skall kunna fungera som ett underlag för beslut om förĂ€ndrade öppettider pĂ„ Ånge centralbibliotek. Biblioteksbesökarnas och bibliotekspersonalens Ă„sikter om de nuvarande öppettiderna ligger till grund för de slutsatser och rekommendationer utvĂ€rderingen lett till. Undersökningen bygger pĂ„ följande utvĂ€rderings frĂ„gor:? Hur ser biblioteksbesökarna pĂ„ bibliotekets öppettider ? Ă€r de nöjda eller vill de se en förĂ€ndring? NĂ€r vill de att biblioteket skall vara öppet (exempelvis kvĂ€llar/helger)?? Hur ser bibliotekets personal pĂ„ öppettiderna och hur stĂ€ller de sig till förĂ€ndrade öppettider, exempelvis kvĂ€lls- och helgöppet?? Finns det nĂ„got samband mellan biblioteksbesökarnas sysselsĂ€ttning och vilka öppettider de föredrar?? Vilka förslag pĂ„ förĂ€ndrade öppettider kan jag komma med pĂ„ basis av ovanstĂ„ende frĂ„gor?Resultatet av den enkĂ€tundersökning som delades ut till bibliotekets besökare visar att de flesta biblioteksbesökare Ă€r nöjda med bibliotekets nuvarande öppettider, men att vissa förĂ€ndringar skulle kunna förbĂ€ttra dem. MĂ„nga anser att biblioteket bör vara öppet ytterligareen kvĂ€ll i veckan, samt att det bör öppna tidigare pĂ„ förmiddagen.

"Jag vill ju bara att dom ska bli bra mÀnniskor" : En kvalitativ studie om la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund

Syftet med fo?ljande kvalitativa studie a?r att med hja?lp av intervjuer underso?ka la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund na?r det kommer till demokrati, fostran, ett ma?ngkulturellt samha?lle och ja?mlikhet. Fra?gesta?llningarna inkluderar a?ven en avsikt att studera hur undervisningen ga?r till, om denna enbart a?r planerad eller om de intervjuade la?rarna vittnar om icke planerade la?rsituationer. Metoden som anva?nds a?r semistrukturella intervjuer som sammansta?lls, transkriberas och analyseras genom att applicera Deweys teorier om intelligent action pa? resultatet.

Bibliotek i förÀndring : en fallstudie av folkbibliotek i Nacka kommun

Denna uppsats syftar till att se hur Nacka kommun styr sina bibliotek i offentlig och privat regi och om det finns en skillnad i synsÀttet pÄ bibliotekets samhÀllsuppdrag mellan biblioteken som pÄverkar hur dessa tolkar och implementerar de krav som kommunen stÀller. En förstudie gjordes i form av en observation pÄ respektive bibliotek samt intervju med en ombudsman och en utredare för facket DIK för att fÄ större inblick i Àmnet. Intervjuer med respondenter frÄn ett bibliotek som drivs i privat regi och ett offentligt bibliotek genomfördes samt en intervju med en utvÀrderingsexpert hos Nacka kommun. Informationen frÄn dessa intervjuer analyserades sedan efter de utvalda organisationsteorier som valts ut efter uppsatsens syfte. Resultatet av analysen visade pÄ en skillnad i synsÀttet hos respektive bibliotek bÄde pÄ ett organisatoriskt plan och i det utbud bibliotek erbjuder till medborgarna.

?Ett bibliotek Àr ett bibliotek? : En kvalitativ utvÀrdering kring gymnasieelevers uppfattning och anvÀndning av sitt skolbibliotek

Denna utvÀrdering Àr gjord vid Slottegymnasiets bibliotek i Ljusdal och syftar till att lyfta fram skolelevernas Äsikter kring bibliotekets roll, rum och anvÀndning. Jag har anvÀnt mig av observationer och semistrukturerade intervjuer för att fÄ fram en bred och kontrastrik bild av bibliotekets anvÀndare.Utöver eleverna har jag Àven intervjuat kommunens bibliotekschef, ansvarig rektor vid skolan samt skolbibliotekets bibliotekarie, för att se om deras bild av biblioteket överensstÀmmer med elevernas. Jag har Àven utgÄtt frÄn lagtext samt direktiv frÄn skolinspektionen och pÄ det sÀttet arbetat fram ett mikro, makro, meso-perspektiv dÀr lagen representerar makro, kommunen representerar meso och eleverna vid skolan representerar mikro-delen av undersökningen.Slottegymnasiets bibliotek Àr placerat centralt i skolan och mÄnga elever passerar igenom det under dagen för att ta sig frÄn ena delen av skolbyggnaden till den andra. Detta resulterar i att en hög andel elever passerar biblioteket under dagen. Eleverna i min undersökning uppskattar bibliotekets placering i byggnaden och anvÀnder det i första hand till studier.Datorerna i biblioteket anvÀnds flitigt av eleverna, delvis som komplement till skolans datasalar och delvis för nöjen.

Mobilapp vs. Webbplats för ett universitetsbibliotek : JÀmförelsetester pÄ en pekskÀrmsmobil

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur vÀl webbplatsen för Karlstad Universitetsbibliotek möter studenters behov pÄ mobila enheter, samt huruvida de anser att en biblioteksapp skulle utgöra ett behövligt komplement i framtiden. Uppsatsen riktar sig frÀmst till Karlstads Universitetsbibliotek men kan Àven tÀnkas vara av intresse för bibliotek vid liknande lÀrosÀten.För ÀndamÄlet upprÀttades tvÄ prototyper, varav den ena representerade befintlig webbplats pÄ mobiltelefoner, medan den andra utgjorde ett exempel pÄ hur en biblioteksapp skulle kunna se ut. Under jÀmförelsetester fick sedan studenter genomföra en grupprumsbokning och söka upp en elektronisk resurs i respektive prototyp samt besvara enkÀtfrÄgor.Av resultatet att döma finns ett intresse kring en biblioteksapp bland Karlstad Universitets studenter, dÄ de gÀrna vill ha tillgÄng till bibliotekets tjÀnster pÄ sina mobiltelefoner Àven om befintlig webbplats upplevs som krÄnglig pÄ denna plattform. I ?OneSearch? (dvs.

GiftskÄp eller byrÄlÄda? : En studie av det slutna magasin 5 pÄ Universitetsbiblioteket i UmeÄ.

Denna utvÀrdering Àr gjord vid Slottegymnasiets bibliotek i Ljusdal och syftar till att lyfta fram skolelevernas Äsikter kring bibliotekets roll, rum och anvÀndning. Jag har anvÀnt mig av observationer och semistrukturerade intervjuer för att fÄ fram en bred och kontrastrik bild av bibliotekets anvÀndare.Utöver eleverna har jag Àven intervjuat kommunens bibliotekschef, ansvarig rektor vid skolan samt skolbibliotekets bibliotekarie, för att se om deras bild av biblioteket överensstÀmmer med elevernas. Jag har Àven utgÄtt frÄn lagtext samt direktiv frÄn skolinspektionen och pÄ det sÀttet arbetat fram ett mikro, makro, meso-perspektiv dÀr lagen representerar makro, kommunen representerar meso och eleverna vid skolan representerar mikro-delen av undersökningen.Slottegymnasiets bibliotek Àr placerat centralt i skolan och mÄnga elever passerar igenom det under dagen för att ta sig frÄn ena delen av skolbyggnaden till den andra. Detta resulterar i att en hög andel elever passerar biblioteket under dagen. Eleverna i min undersökning uppskattar bibliotekets placering i byggnaden och anvÀnder det i första hand till studier.Datorerna i biblioteket anvÀnds flitigt av eleverna, delvis som komplement till skolans datasalar och delvis för nöjen.

Folkbiblioteket och förÀldrarollen: En studie om smÄbarnsförÀldrars anvÀndning av och uppfattning om folkbibliotek samt bibliotekets funktioner

The purpose of this thesis is to investigate what functions the public library has for parents of small children. If and how they make use of the library and what their opinion is about it. The research questions are: Which functions does the public library have for parents of small children? How do parents of small children use the library and what opinion do they have about it? Which factors have an impact on the parents of small children and how do they influence their use of and opinion about the public library and the functions of the library? The theoretical approach is based on Henrik Jochumsen and Casper Hvenegaard Rasmussen?s model of the social room and the lifestyles and Marianne Andersson and Dorte Skot-Hansen?s model of the public library?s functions. To answer our research questions we have made seven qualitative interviews with parents of small children.

INTERAKTIV KULTURFÖRMEDLING VIA BIBLIOTEKETS WEBBPLATS: En kvantitativ studie av svenska folkbiblioteks webbplatser

The purpose of this masterÂŽs thesis is to examine how the cultural exchange function of Swedish libraries may be perceived on their websites. A further intention is to examine how the library websites are used at the present. Two quantitative web-based surveys have been sent out to a great number of Swedish public libraries. The first survey was directed to the webmasters of the libraries, in order to review the different services offered by the Swedish library websites of today. The second survey was conducted with library directors, in order to visualise what services they consider ought to be present on their own library website.

Att tvingas kompromissa med barnmorskeprofessionens v?rdegrund ? en systematisk litteratur?versikt ?ver barnmorskans etiska dilemman

Bakgrund: Etiska dilemman ?r en del av barnmorskans vardag inom f?rlossningsv?rd. Ett etiskt dilemma uppst?r n?r motstridiga v?rden kolliderar och det f?religger en sv?righet att bed?ma vilket v?rde som b?r ges f?retr?de. Barnmorskans etiska kod ?r v?gledande i beslutet men i slut?ndan ?r det barnmorskan sj?lv som avg?r. Att tvingas kompromissa med barnmorskeprofessionens v?rdegrund kan f?ranleda moralisk stress och oh?lsa. Litteratur?versiktens teoretiska referensram utg?rs av kvinnocentrerad v?rd och teorier om st?d. Syfte: Att beskriva barnmorskors och barnmorskestudenters erfarenheter av etiska dilemman inom f?rlossningsv?rd. Metod: Systematisk litteratur?versikt med kvalitativa studier.

Mellan integration och kulturell mÄngfald? : En kvalitativ studie av ett stadsdelsbibliotek i Uppsala

Enligt IFLA:s mÄngkulturella biblioteksmanifest och Unescos folkbiblioteks- och skolbiblioteksmanifest har folkbibliotek ett ansvar att frÀmja kulturell mÄngfald. Samtidigt pÄvisar forskning att folkbibliotek kan fungera som en förlÀngd arm i den sÄ kallade integrationsprocessen. Med detta som bakgrund har uppsatsen som syfte att studera bibliotekarier vid ett stadsdelsbibliotek i Uppsala och analysera de villkor som prÀglar deras verksamhet riktad mot invandrare. Uppsatsens teoretiska ramverk Àr inspirerat av ett sociokulturellt perspektiv sÄ som det beskrivs av pedagogikprofessorn Roger SÀljö i LÀrande i praktiken ? Ett sociokulturellt perspektiv och LÀrande och kulturella redskap: om lÀrprocesser och det kollektiva minnet.

?Det handlar om k?randa??. En studie om organisationskulturen inom Polismyndigheten med s?rskilt fokus p? tystnadskulturen

The aim of this research was to gain a comprehensive understanding of how daily activities impact the organizational culture within the Swedish Police enforcement agency, Polismyndigheten. The study specifically explored the influence of the purported culture of silence on organizational culture. Employing a case study approach, data were collected with a qualitative method from a total of 15 individuals, including students and officials affiliated with Polismyndigheten. The findings were categorized into five distinct groups, revealing a noticeable gap between employees and management. Additionally, the study identified generational disparities and a lack of a clear set of core values.

Biblioteken som mötesplats : Beskrivningen av ett integrationsprojekt i inledningsfasen

1, SammanfattningDen hÀr uppsatsen handlar om hur kommun- och skolbibliotek kan arbeta med integration och lÀsfrÀmjande arbete. ProjektetBiblioteket mitt i VÀrlden har nyligen beviljats medel frÄn VÀsterbottens LÀns Landsting och KulturrÄdet. Genom kvalitativa intervjuer med nÄgra personer som kan komma att pÄverkas av projektet och observationer försöker jag ge en bild av inledningsfasen av ett projekt som rör integration och lÀsfrÀmjande arbete. Observationerna rör föredraget Böcker, boxning och vÀrderingar som inleder projektet. Eftersom projektet ligger alldeles i startgroparna Àr uppsatsen ett försök att sondera terrÀngen och undersöka projektets möjligheter.

1 NĂ€sta sida ->